انتقال سیستم عامل ویندوز از یک هارد به هارد دیگر با Macrium Reflect

شاید برای هم پیش بیاید که مجبور به انتقال سیستم عامل ویندوز از هاردی که سیستم عامل روی آن نصب شده به یک هارد دیگر شوید و بخواهید که همین سیستم عامل و تنظیمات روی هارد جدید قرار بگیرد.

سریع ترین و مطمین ترین روش برای انتقال سیستم عامل ویندوز از یک دیسک به دیسک دیگر، استفاده از نرم افزار Macrium Reflect برای کپی کردن سیستم عامل و تمام نرم افزارها و تنظیمات آنها از یک دیسک به دیسک دیگر است.

برای انتقال سیستم عامل ویندوز به یک دیسک دیگر با استفاده از نرم افزار Macrium Reflect میتوانید نسخه متناسب با سیستم عامل خود را از اینجا دانلود کنید. بعد از نصب و فعال کردن نرم افزار آنرا اجرا کنید. 

برای این کار نیاز به اجزای زیر است:

  1. یک USB , CD یا DVD برای ساخت رسانه نجات یا یک مدیا با قابلیت بوت که زمانی که هارد جدید را روی سیستم نصب کردید و هنوز سیستم عاملی روی اون نصب کردید سیستم با این مدیا بوت بشه و بوسیله اون آدرس محل ایمج یا کلون گرفته شده رو پیدا و اون رو روی هارد جدید بازگردانی کنید.
  2. یک هارد دیسک جدید که حداقل فضای ذخیره سازی متناسب با اطلاعات و دیتاهای روی هارد قبلی را داشته باشد.
    استفاده از یک درایو پشتیبان که می‌تواند هارد اکسترنال یا اینترنالی باشد که ظرفیت آن باید بیشتر از هارد میزبان باشد برای ذخیره بک آپ یا کلون از هارد میزبان

نرم‌افزار Macrium Reflect Free Edition

مراحل انجام کار برای جابجایی سیستم عامل و دیتا از یک هارد به هارد دیگر به شرج زیر است:

  • نصب Macrium Reflect

برای انتقال سیستم عامل و دیتا از یک دیسک به دیسک دیگر با نرم افزار Macrium Reflect چند کار باید انجام شود نخست ساخت یک مدیا برای بوت کردن سیستم از روی آن است که میتواند یک USB, CD یا DVD باشد که وظیفه اصلی آن انتقال اطلاعات پس از کپی شدن یا گرفتن ایمج از هارد قبلی به هارد جدید است. بعد از ایجاد مدیا برای بوت شدن سیستم نوبت به گرفتن کلون یا ایمج از دیسک مورد نظر میرسد. این برنامه با ایجاد یک نسخه‌ی پشتیبان از ‌هارد میزبان، حجم اطلاعات را کاهش داده و سپس میتوان آن‌ها را به راحتی هارد جدید انتقال داد. پس اولین کار نصب این نرم‌افزار است.

روند نصب این نرم‌افزار ساده و راحت است. پس از دانلود برنامه، روی فایل RsflectDL.exe با ران از ادمین کلیک می‌کنیم تا نصب تمام شود و سپس قبل از اجرای برنامه فایل پچ موجود در پوشه ی نرم افزار را به محل نصب برده و با اجرای پچ به صورت ران از ادمین نرم افزار را فعال میکنیم.

  • اجرای Macrium Reflect

بعد از نصب و فعال کردن نرم افزار با دابل کلیک روی نرم افزار نرم افزار را اجرا می کنیم و مطابق تصاویر گزینه های پیش فرض را تایید میکنیم :

آموزش Macrium Reflect
Macrium.Reflect
Macrium Reflect

برای نصب و دانلود فایل‌های Windows PE گزینه‌های پیش‌فرض را انتخاب کنید. فرآیند دانلود بسته به نوع سیستم عامل متفاوت است که اینجا برای ویندوز ده  MB 808.9  مگابایت داده باید دانلود شود. پس از آن نرم افزار Reflect یک نسخه از Windows PE قابل بوت را ایجاد می‌کند.

در این مرحله باید یک فلش یو‌اس‌بی (یا دی‌وی‌دی خام) و یک هارد اکسترنال را برای ایجاد قابلیت BootTableبه سیستم متصل کنید. سپس Macrium Reflect اجرا می‌شود.

در اینجا مطمئن شوید که نسخه‌ی قابل بوت در مسیر فلش یا دی‌وی‌دی ذخیره می‌شود. به خاطر داشته باشید که اطلاعات بازیابی شده تنها روی سیستمی که در آن ذخیره شده‌اند قابل اجرا هستند.

پس از ایجاد برنامه‌ی قابل بوت، بهتر است که  فایل‌های اضافی خود را حذف کنید. چرا که هر چه فایلهایی که میخواهید از انها بک آپ بگیرید کمتر باشد سرعت انجام کار سریعتر شده و نیاز به فضای کمتری هم در محل ذخیره بک آپ خواهیم بود.

  • ایجاد پشتیبان با استفاده از Macrium Reflect

حالا نوبت آن رسیده است که یک نسخه‌ی پشتیبان از ویندوز تهیه کنید. همزمان که هارد اکسترنال را به سیستم وصل کرده‌اید، برنامه‌ی Macrium Reflect را باز کرده و از پنجره‌ی مرکزی گزینه‌ی Create a backup را انتخاب کنید. سپس روی گزینه‌ی Image this disk کلیک کنید.

آموزش Macrium Reflect

ابتدا مطمئن شوید که پارتیشین مورد نظر را با گذاشتن علامت چک انتخاب کرده‎اید. هر پارتیشن بخشی از داده‌ها را شامل می‌شود و هر باکس پارتیشن موجود در درایو هارد را نمایش می‌دهد. تمام پارتیشن‌ها به طور پیش‌فرض در حالت انتخاب قرار دارند. چنانچه نمی‌خواهید یکی یا بعضی از پارتیشن‌های انتخاب شده در این فهرست باشند، علامت چک کنار آن را بردارید.

در مرحله‌ی دوم در سربرگ Destination مسیر هارد اکسترنال یا هر آدرسی که میخواهید پوشه بک آپ در آنجا ذخیره شود را دهید.

در نهایت در مرحله‌ی ۴، Finish را انتخاب کنید تا فرآیند ایجاد نسخه‌ی پشتیبان، آغاز به کار کند.

بعد از پایان بک آپ گیری کامپیوتر را خاموش کرده و هارد جدید را جایگزین هارد قبلی کنید حالا سیستم خود را روشن کرده و آن را از روی فلش یا دی‌وی‌دی بوت کنید. در ادامه به جای این که ویندوز بالا بیاید، نرم‌افزار Macrium Reflect فایل image بازیابی شده را اجرا می‌کند. تب Restore را از بالا انتخاب کرده و از طریق Browse for an image file to restore فایل image را پیدا کنید. سپس درایو اکسترنال را انتخاب کرده و نسخه‌ی پشتیبان را راه‌اندازی کنید.

حالا برای کپی اطلاعات روی هارد هر پارتیشن را انتخاب کرده و با دراگ کردن آن انتقال دهید. نگران فایل‌های pagefile.sys و hiberfil.sys هم نباشید. چرا که Macrium Reflect به صورت خودکار هر دو نوع فایل را حذف می‌کند و پارتیشن‌ها را با فضای موجود در SSD هماهنگ می‌کند.

برای انتقال سیستم عامل ویندوز از روی هارد دیسک قدیمی به حافظه های جدید میتوانید از خدمات گروه استاد شبکه استفاده کنید.