مقایسه حافظه های ssd با hdd

حافظه SSD

برای مقایسه حافظه های ssd با hdd بهتر است که ابتدا با هرکدام از این دو نوع فضای ذخیره سازی آشنا شویم. حافظه SSD یا solid state drive که به نام دیسک حالت جامد نیز شناخته می‌شود یک ابزار ذخیره سازی است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند.

حافظه SSD در کمترین زمان توانست جایگزین مناسبی برای هاردهای HDD یا Hard Disk Drive  یاشد. در واقع SSD حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه حافظه های ssd با hdd حافظه های SSD برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. هارد دیسکهای معمولی HDD صفحاتی به نام پلاتر و قطعاتی به نام هد دارند که این هد اطلاعات را از روی پلاتر که با سرعت در حال چرخش است، می‌خواند. اما بر خلاف هارد دیسکهای معمولی HDD، هیچ‌کدام از اجزاء داخلی SSD در حال چرخش و حرکت نیستند و فقط  یک حافظه فلش است که فوق‌العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر اتفاقی شبیه به سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به HDD معمولی دوام بیشتری دارد.

هرچند با مقایسه حافظه های ssd با hdd متوجه مزایای زیاد استفاده از حافظه های SSD میشوید اما در نظر داشته باشید که این حافظه ها به لحاظ قیمت نیز با هاردهای معمولی کاملاً متفاوتند. این نوع درایوها گران‌قیمت هستند و طبعاً لپ‌تاپهای مجهز به SSD گرانتر از لپ‌تاپهای مبتنی بر HDD هستند. SSD هم سرعت عملکرد بیشتری دارد و هم از انرژی، برق کمتری مصرف می‌کند که بدنبال آن موجب افزایش عمر باتری لپ‌تاپ نیز می‌گردد. با این حال از نظر میزان ذخیره‌سازی داده‌ها نسبت به HDD ظرفیت کمتری دارد.

شیوه‌ی مدیریت سیستم ذخیره‌سازی در سیستم عامل تاثیر زیادی در سرعت SSD‌‌ها دارد.به عنوان مثال، هر چه اطلاعات مرتب تر ذخیره شده باشد، اندازه‌ی بلوک‌های داده‌ای بزرگتر می‌شوند که معمولا این اندازه بین 32 تا 256 کیلو بایت است.

 سرعت اطلاعات در حافظه های SSD بین 2 تا 20 برابر بیشتر از هارد دیسک درایوها می باشد. از طرفی اگر سیستم عامل برای کار با SSD ‌ها بهینه سازی نشده باشد، کاربر افزایش سرعت محصوصی را در استفاده از SSD ها احساس نمی کند، در سیستم عامل های قدیمی مانند ویندوز اکس پی و ویستا این بهینه‌سازی به صورت پیش فرض وجود ندارد و کاربران باید با نصب سرویس پک‌های موجودی که توسط ماکروسافت عرضه شده است، این امکان را فراهم آورند، اما خوشبختانه این امکان در ویندوز 7 به صورت پیش فرض وجود دارد و این سیستم عامل به طور کامل با SSD ها هماهنگ شده است.

هاردهای HHD بر خلاف SSD ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند بالارفتن سرعت چرخش دیسک ها و تعویض Head خواننده می باشد.

مزایا حافظه های SSD

  • دسترسی سریع

حافظه های SSDها برای خواندن اطلاعات توانایی دسترسی مستقیم و تصادفی به اطلاعات را دارند. در نتیجه سرعت بارگذاری سیستم عامل و دسترسی به داده ها در آنها بسیار بالاست.

  • مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه

SSDها ضربه و لرزش را تا حدزیادی تحمل می کنند و حتی در حین لرزش وقفه ای در عملیات شان ایجاد نمی شود که این خاصیت، SSDها را برای نوت بوک بسیار مناسب می نماید.

  • مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

SSDها 20 درصد کمتر از HDDها انرژی مصرف می کنند و مصرف باتری نوت بوک یا برق را بسیار کاهش می دهند.هارد مغناطیسی در حالت بیکاری بیش از 4 وات و SSD کمتر از 0.5 وات انرژی مصرف می کنند . در حالت پر کاری این رقم در هارد مغناطیسی به 6 و در SSD کمتر از 2 می رسد. SSD ها گرمای کمتری نیز در حین کار تولید می کنند .

  • قابلیت اطمینان بالا

مقیاس اندازه گیری مقاومت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات MTBF مخفف Mean Time Between Failures به معنای میانگین زمان خرابی می باشد.زمان خرابی SSD ها 1.2 میلیون ساعت و هاردهای مغناطیسی به دلیل داشتن قطعات مکانیکی 600 هزار ساعت تخمین زده شده است.(دو برابر HDD)

  • عدم تولید صدا

هاردهای مغناطیسی در حین کار 24db صدا تولید می کنند ولی هاردهای SSD هیچ تولید صدایی در هنگام کار ندارند.

  • وزن کم

SSD های نوت بوک یک پنجم هاردهای مغناطیسی نوت بوک ها وزن دارند.یک درایو جامد 80 گرم و یک دیسک سخت 750 گرم وزن دارد. و در عین حال حجم کمتری نیز دارند.

معایب حافظه های SSD

  • قیمت بالا

اشکال اصلی این نوع حافظه قیمت بالای آن است . یعنی به طور متوسط و در مدلهای معمولی آن شما باید به ازای هر 1 GB فضای ذخیره سازی حدود چند برابر مدلهای HDD هزینه پرداخت کنید.

 

استفاده از حافظه های ssd باعث افزایش سرعت لپتاپ و کامپیوتر شما می باشد و در واقع امروزه بهترین و اولین کار برای ارتقای سیستم های کامپیوتر و لپتاپ تعویض هارد دیسک های قدیمی با حافظه های ssd موجود در بازار است. یکی از خدمات کامیپوتری گروه استاد شبکه تعویض هارد دیسک سیستم های قدیمی با حافظه های ssd و نصب سیستم عامل و برنامه های مورد نیاز می باشد که برای انجام آن میتوانید با ما تماس بگیرید.