اگر شما هم در محل کار یا منزل خود چند کامپیوتر دارید و میخواهید با راه اندازی شبکه بین آنها از منابع موجود خود حداکثر استفاده را داشته باشید دانستن تقاوت شبکه Private و Public در ویندوز یکی از نکات مهم در این زمینه است.

تفاوت شبکه Private و Public در ویندوز

برای آشنایی با تفاوت شبکه Private و Public در ویندوز جالب است بدانید که ویندوز اجازه می دهد تا هر شبکه ای را که به آن وصل می شوید به عنوان یک شبکه Private یا Public انتخاب کنید.

هنگامی که شما برای اولین بار به یک شبکه متصل می شوید، سیستم عامل ویندوز درنسخه های 7 تا 10 از شما میخواهد که مشخص کنید کامپیوتر شما توسط رایانه های دیگر قابل کشف باشد یا نه.

این گزینه به ویندوز کمک می کند تا نوع شبکه ای که به آن وصل هستید را متوجه شود تا بتواند تنظیمات صحیح را انتخاب کند. چون در هر یک از این حالت ها از تنظیمات متفاوتی استفاده می‌شود.

مثلا، ویندوز برای افزایش امنیت شما در شبکه های Public نسب به شبکه خانگی محافظه کارانه‌تر رفتار می کند و از تنظیمات امنیتی پیش فرض سخت گیرانه تری استفاده می‌کند. البته می‌توانید نحوه عملکرد ویندوز در شبکه های Private و Public را تغییر دهید.

تفاوت شبکه‌های Private با Public
تفاوت شبکه‌های Private با Public

در شبکه های Private، ویندوز ویژگی های کشف شبکه را فعال می کند. دستگاه های دیگر می توانند سیستم ویندوز شما را در شبکه ببینند و اشتراک گذاری آسان فایل و سایر ویژگی های شبکه را ممکن میکند. ویندوز همچنین از ویژگی Homegroup برای اشتراک فایل ها و رسانه ها بین رایانه های شخصی شما استفاده خواهد کرد.

از جمله تفاوت شبکه Private و Public این است که در شبکه های Public مثل وقتی که در کافی شاپ هستید، نمی خواهید کامپیوتر شما توسط دیگران دیده شود، یا فایلی را با آنها به اشتراک بگذارید. بنابراین ویندوز ویژگی های کشف را خاموش می کند. این باعث میشود سیستم شما در سایر دستگاه های موجود در شبکه دیده نمی شود و سیستم شما هم سعی نمی کند آنها را کشف کند. 

 تغییر وضعیت شبکه Public به Private یا برعکس

شما این وضعیت را وقتی اولین بار به یک شبکه متصل می شوید، مشخص میکنید. ویندوز از شما می پرسد آیا شما می خواهید کامپیوتر شما قابل کشف در شبکه باشد. اگر Yes را انتخاب کنید، ویندوز شبکه را به عنوان Private تنظیم می کند. اگر No را انتخاب کنید، ویندوز شبکه را به عنوان Public تنظیم می کند.برای مشاهده اینکه که شبکه Private یا Public است باید در کنترل پنل وارد قسمت از Network and Sharing Center window شوید.

مشاهده نوع شبکه private یا public

در ویندوز 7، میتوانید روی لینک زیر نام شبکه کلیک کنید و شبکه را به عنوان “Home Network”، “Work Network” یا “Public Network” تنظیم کنید. Home Network یک شبکه Private است در حالی که یک Work Network همانند یک شبکه Private است که در آن کشف فعال است اما اشتراک گذاری های Homegroup نیست.

برای تغییر یک شبکه به public یا private در ویندوز 10 (با توجه به تغییرات سریع ویندوز 10) در بیلد 1809 در قسمت Settings  کاشی “Network & Internet” را انتخاب کنید، در همان صفحه اول گزینه Change Connection Properties را انتخاب کنید.

تبدیل شبکه‌ی Private و Public

در پنجره های بعد میتواند پروفایل شبکه خود را از Private به Public و یا برعکس تغییر دهید.

تبدیل شبکه Private به Public و برعکس

برای اطلاع بیشتر در مورد انواع خدمات شبکه و کامپیوتر ما می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید: خدمات شبکه و کامپیوتر گروه استاد شبکه

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.