ایجاد شرتکات با گروپ پالیسی ویندوز برای دسترسی به منابع شبکه

در بسیاری از شبکه های کامپیوتری که در آنها از اکتیودایرکتوری استفاده میشود، کاربران برای دسترسی به پوشه های اشتراکی یا وبسایت داخلی یا موارد دیگر باید آدرس و مسیر پوشه یا سایت را برای استفاده در explorer وارد کنند، برای انجام ساده تر این کار میتوان از طریق ایجاد شرتکات با گروپ پالیسی ویندوز اقدام به ایجاد شرتکات از پوشه یا آدرس وبسایت مورد نظر بر روی دسکتاپ کاربران کرد.

برای ایجاد شرتکات با گروپ پالیسی ویندوز ، کنسول Group Policy Management را روی دامین کنترل باز کنید و یک پالیسی جدید ایجاد کنید، سپس بر روی پالیسی جدید راست کلیک کرده و گزینه Edit را برای کانفیگ پالیسی انتخاب کنید. در کنسول گروپ پالیسی زیر Computer Configuration یا User Configuration کلیک کرده و پوشه Preferences را انتخاب کنید.

گزینه shortcut را انتخاب کنید و در فضای خالی پنجره سمت راست راست کلیک کرده گزینه new و shortcut را انتخاب کنید.

ایجاد shortcut برای کاربران با استفاده از GPO



ایجاد شرتکات با گروپ پالیسی ویندوز


در این پنجره باید یک action برای این شرتکات انتخاب کنید که ما در اینجا create را انتخاب میکنیم همین طور اسم و سپس نوع شرتکات را باید انتخاب کنیم که میتواند یک url برای یک Web page یا Web site یا FTP site یا یک File System Object برای یک file یا folder یا drive یا computer باشد.

در فیلد Loction میتوانیم مکان ایجاد این شرتکات در سیستم کاربران را مشخص کنیم و در فیلد Target URL هم باید مسیر دسترسی به این پوشه یا سایت را مشخص کنیم فیلدهای دیگر هم بسته به شبکه و سیاستهای شما میتواند کامل شود دکمه OK را انتخاب کنید و پالیسی را به گروه یا OU مورد نظر اختصاص دهید.

با انجام صحیح این تنظیمات میتوانید اقدام به ایجاد شرتکات با گروپ پالیسی ویندوز برای دسترسی به منابع شبکه کنید و کاربران بعد از لاگین به سیستم این شرتکات‌ها را در مکانی که مشخص کرده اید مشاهده خواهند کرد.