آموزش کامل نصب و پیکربندی سرور اچ پی

HP server installation and configuration
پیکربندی سرور اچ پی

با افزایش نیاز به استفاده از سرور در شرکت‌ها و سازمان‌ها، شرکت‌های بزرگ تولید کننده سعی در تولید سرور برای رفع نیاز بازار کردند که یکی از بزرگترین این شرکتها HPE می‌باشد که در بازار ایران بیشتر فروش را داشته است و انواع سرورهای اچ پی این شرکت به صورت استوک و نو همواره در حال خرید و فروش است.

پیکربندی سرور اچ پی با توجه ویژگی های آن نیاز به تجربه و تخصص در این زمینه دارد که در این مقاله ما نکاتی را درباره روش نصب و پیکربندی سرور اچ پی برای شما بیان می‌کنیم.

برای دریافت خدمات نصب و پیکربندی سرور اچ پی با شماره تلفن 02163877763 یا 09355213763 تماس بگیرید.

انجام تنظیمات و پیکربندی سرور اچ پی

نصب و پیکربندی سرور اچ پی به انجام مجموعه‌ای از تنظیمات گفته می‌شود که برای نصب و راه اندازی، مدیریت و بهینه‌سازی سرور انجام می‌شود. بعضی از این تنظیمات در زیر آمده است.

تنظیم سخت‌افزار در پیکربندی سرور اچ پی

تنظیمات سخت افزاری سرور شامل تنظیمات موجود در قسمت BIOS یا UEFI سرور می‌باشد که برای تنظیم اجزای سخت‌افزاری از جمله تنظیمات CPU، حافظه، ریدبندی هارد دیسکها و قطعات دیگر سیستم استفاده می‌شود.

تنظیمات نرم‌افزاری در پیکربندی سرور اچ پی

تنظیمات نرم افزاری سرور شامل تنظیمات سیستم عامل و مجازی ساز، برنامه‌های نصب شده و تنظیمات شبکه می‌باشد. این تنظیمات برای تعیین نحوه عملکرد نرم‌افزارهای نصب شده و دسترسی به سرور در تعامل آن‌ها با سیستم عامل و دیگر برنامه‌ها استفاده می‌شود.

تنظیمات شبکه در پیکربندی سرور اچ پی

تنظیم شبکه شامل انجام تنظیمات ILO, IP، DNS، DHCP و gateway می‌باشد که برای اتصال سرور به شبکه و تعامل با دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شوند.

تنظیمات امنیتی در پیکربندی سرور اچ پی

تنظیمات امنیتی سرور شامل تنظیماتی مانند تنظیمات فایروال، پیکربندی SSL و راه اندازی SSH می‌باشد که برای افزایش امنیت سرور و جلوگیری از حملات احتمالی استفاده می‌شوند.

پیکربندی سرور اچ پی – تنظیمات فضای ذخیره‌سازی

تنظیمات ذخیره‌سازی شامل تنظیمات مربوط به سیستم‌های ذخیره‌سازی مانند RAID و LVM است که برای مدیریت و بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند.

اهمیت انجام تنظیمات حرفه‌ای در پیکربندی سرور اچ پی

با انجام تنظیمات حرفه ای در زمان پیکربندی سرور اچ پی ، می‌توان به عملکرد بهتر و بهینه‌تر سرور و سیستم‌های آن دست یافت. همچنین با انجام صحیح و تنظیمات سرور، امنیت، قابلیت اطمینان و دسترسی بهتر به منابع سرور بهبود می‌یابد.

با توجه به اینکه کانفیگ سرور شامل تنظیمات مختلفی است، باید برای تعیین تنظیمات صحیح و بهینه، ابتدا عملکرد سرور و سیستم‌های مربوط به آن و سپس هدف استفاده از سرور و محیط کاربری سرور مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است بهتر است که پیکربندی سرور اچ پی توسط یک متخصص انجام شود تا از صحت و کارآیی آن اطمینان حاصل شود. اگر پیکربندی سرور به درستی انجام نشود، ممکن است از دسترسی بهینه به منابع سرور کاسته شود و سرعت و عملکرد سرور کاهش یابد. همچنین، در صورتی که تنظیمات امنیتی سرور به درستی انجام نشود، اطلاعات مهم سازمان در معرض خطر قرار خواهد گرفت و احتمال هک شدن سرور و سرقت اطلاعات یا رمزگذاری داده ها توسط باج افزارها بیشتر خواهد شد.

آموزش پیکربندی سرور اچ پی

در این بخش از مقاله قصد داریم چند نکته آموزش در مورد پیکربندی سرور اچ پی یاد آوری کنیم.

معمولا شرکتهای فروشنده سرور در زمان خرید ابتدا به شما قیمت یک سیستم خام و بدون هیچگونه سخت افزاری بجز مادربورد و فن و هدسینگ را اعلام میکنند و بقیه قطعات شامل ریدکنترل و باطری، مقدار هارد، مقدار رم و نوع و تعداد پردازنده را شما باید با توجه به نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.

همچنین بعد از انتخاب و خرید سخت افزار مورد نیاز، برای استفاده از سرور اچ‌پی، به انجام مراحلی مانند پیکربندی و کانفیگ اولیه سرور، بروز رسانی سرور و نصب سیستم عامل نیاز دارید.

بعد از روشن شدن سرور اچ پی با صفحه ای مانند صفحه زیر رو به رو خواهید شد. البته لود کامل این صفحه چند دقیقه زمان خواهد برد.

صفحه بوت اولیه برای پیکربندی سرور اچ پی

در این مرحله امکان انتخاب 3 گزینه برای شما وجود دارد که به ترتیب هر کدام را برای شما شرح می دهیم:

با زدن کلید F9 وارد تنظیمات setup خواهید شد که در سرورهای نسل 9 به بعد کمی متفاوت خواهد بود. همانطور که گفتیم با فشردن کلید F9 وارد تنظیمات کلی سیستم می‌شوید. در این قسمت برای انجام بسیاری از موارد پیکربندی سرور میتوانید اقدام کنید.

پیکربندی بایوس سرور اچ پی

در پنجره بالا یکی از مهمترین قسمتها System Option است که با انتخاب و کلیک بر روی دکمه اینتر میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

sytem option در پیکربندی سرور اج پی

در این قسمت با انتخاب processor Option میتوانید تنظیمات پردازنده مانند فعال سازی پشتیبانی از مجازی سازی یا غیرفعالسازی تعدادی از هسته های پردازنده را انجام دهید.

در قسمت USB Option میتوانید تنظیمات مربوط به پشتیبانی از بوت از طریق usb را انجام دهید و در قسمت SATA Controller Option میتوانید تنظیمات مربوط به نوع کنترل کننده sata برای هارد دیسکها را مشخص کنید.

گزینه بعدی در قسمت System Option مربوط به مدیریت مصرف برق سرور است که با عبارت Power Manegment Option مشخص شده است.

در قسمت Standard Boot Order هم همانطور که از نامش پیداست میتوانید اولویت بوت شدن سرور را مشخص کنید. گزینه Date and time هم برای تنظیم تاریخ و ساعت دستگاه است و با گزینه Server Availability هم میتوانید تنظیم کنید که در صورت قطع وصل برق سرور دوباره روشن شود یا با تاخیر روشن شود و یا روشن نشود.

اگر صفحه بوت دکمه F10 را انتخاب کنید وارد تنظیمات Intelligent Provisioning خواهید شد.

Intelligent Provisioning در سرور اچ پی

این ویژگی در سرورهای نسل 8 به بعد ارائه شد، Intelligent Provisioning پس از بارگذاری کامل، دو گزینه پیکربندی و نصب (Configure and Install) یا انجام تعمیر و نگهداری (Perform Maintenance) را نمایش میدهد.

این بخش یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در تنظیم سرور است زیرا برای نصب ویندوز روی سرور HP، نصب سیستم عامل و راه‌اندازی سرور HP استفاده می‌شود. در این قسمت ابزارهایی مانند SSA، hp insight diagnostics ،Active Health، Intelligent Provisioning وجود دارد.
با زدن کلید F11 وارد قسمت بوت سرور یا اصطلاحا Boot Menu خواهید شد.
با زدن کلید F12 می توانید سرور را از روی شبکه بوت کنید.
همانطور که در تصویر بالا می‌بینید مربع‌های سبز رنگ کوچکی در قسمت سمت راست و پایین صفحه وجود دارد که بعضی از آن‌ها خاموش و بعضی دیگر روشن هستند. این مربع‌ها نشان دهنده قابلیت‌های موجود روی سرور است. می‌توان مربع‌های خاموش را با لایسنس iLO Advanced فعال کرد.

پیکربندی سرور اچ پی با ابزار Intelligent Provisioning

ابزار Intelligent Provisioning یک ابزار مفید برای نصب و کانفیگ سرورهای HP است که استفاده از آن بسیار آسان است و به صورت پیش فرض در تمامی سرورهای نسل 8 به بعد HPE ProLiant وجود دارد. با استفاده از این ابزار می‌توانید سرور خود را سریع و به آسانی راه اندازی و تنظیم کنید. در ادامه، مراحل کانفیگ سرور HP با استفاده از ابزار Intelligent Provisioning را شرح می‌دهیم:

همانطور که مشاهده میکنید در صفحه‌ی Intelligent Provisioning، دو گزینه وجود دارد که می‌توانید از بین آن دو یکی را انتخاب کنید: گزینه Configure And Install در Intelligent Provisioning

گزینه Configure and Install، بهترین گزینه در پیکربندی سرورهای HPE است که به شما امکان می‌دهد سرور خود را به راحتی پیکربندی کنید و سیستم عامل مورد نظر را نصب کنید. در واقع، با انتخاب این گزینه، سرور HP شما به طور خودکار به حالت تنظیمات کارخانه بازگردانده می‌شود. با انتخاب گزینه Configure and Install، می‌توانید تمامی تنظیمات مورد نیاز از جمله تنظیمات شبکه، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، RAID، BIOS و … را انجام دهید. سپس، می‌توانید سیستم عامل مورد نظر خود را از بین گزینه‌های مختلف نصب کنید.

در این گزینه علاوه بر نصب کامل سیستم عامل نرم‌افزارهای جانبی HP و کلیه درایوهای سخت افزاری به طور کامل نصب می‌شوند.

گزینه Perform Maintenance در قسمت Intelligent Provisioning، به شما اجازه می‌دهد تا کارهای تعمیر و نگهداری را روی سرور خود انجام دهید. با استفاده از این گزینه، می‌توانید عیب یابی سخت‌افزاری و یا ریدبندی هارد دیسکها روی سرور خود انجام دهید.

تست و عیب یابی سخت‌افزاری که می‌توانید با استفاده از این گزینه انجام دهید، شامل تست تمام قطعات سخت‌افزاری می‌شود. همچنین، با استفاده از این گزینه، می‌توانید نرم‌افزارها و firmwareها سرور خود را به‌روزرسانی کنید و مشکلات نرم‌افزاری مانند ارورهای سیستم را برطرف کنید.

برای بروز رسانی کافی است به سایت HPE متصل شوید اما این گزینه به دلیل وجود تحریم های ایران برای ما غیرفعال است. با این حال برای آپدیت کردن درایوها و firmwareها یک روش دیگر وجود دارد و آن هم استفاده از برنامه Service Pack For ProLiant است که به صورت خلاصه به آن SSP گفته میشود.

از جمله سیستم عامل‌های سازگار با Intelligent Provisioninig می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Microsoft Windows Server 2016
Red Hat Enterprise Linux 7.3, 7.2, 6.8, and 6.7
Microsoft Windows Nano Server 2016
SUSE Linux Enterprise Server 12 SP2, 12 SP1, 11 SP4, and 11 SP3
Microsoft Windows Server 2008 R2 SP1
VMware ESXI 5.5 Update 3
Microsoft Windows Server 2019
VSphere 6.0 Update 3, 6.0 Update 2, and 6.5
Microsoft Windows Server 2012 R2
VMware ESXI 5.5 Update 7 & Later
Microsoft Windows Server 2012
ClearOS 7.3

با وارد شدن به گزینه Perform Maintenance امکان استفاده از ابزارهای مهم زیر که هرکدام برای عملیات خاصی طراحی شده اند را خواهید داشت:

ابزار HPE Smart Storage Administrator (SSA) که برای کانفیگ و رید بندی هارد دیسک از آن استفاده می‌شود.
ابزار HPE Insight Diagnostics که برای گزارش گیری و تست سخت افزار از آن استفاده می‌شود و در دو نسخه آفلاین و آنلاین موجود است. با استفاده از این گزینه می‌توان از عملکرد صحیح اجزای سرور اطمینان حاصل کرد.
ابزار مهم دیگر Active Health است که به سرورهای نسل 8 به بعد HPE اضافه شده است و برای تحلیل وضعیت سرور و قطعات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت بروز خرابی سرور مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد.
Configuration ILO از این ابزار هم برای تنظیم و پیکربندی iLO استفاده می‌شود.
یکی از راه‌های دیگری که برای پیکربندی و مدیریت سرور اچ پی می‌توان بکار گرفت استفاده از رابط کاربری UI در نرم افزار iLO است که از این طریق می‌توانید وارد شوید و به تمامی درایوها، تجهیزات و سخت افزار سرور و… دسترسی پیدا کنید.

لازم به ذکر است که هرچند کانفیگ سرور با استفاده از ابزار Intelligent Provisioning بسیار ساده و راحت است اما باز هم بهتر است قبل از شروع کار، با متخصصان فنی و با تجربه در این حوزه مشورت نمایید. اگر برای پیکربندی سرور اچ پی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از طریق شماره‌ ‎021-63877763 با کارشناسان فنی گروه استاد شبکه تماس گرفته و از خدمات سرور ما استفاده کنید.

مراحل خرید سرور و قطعات سخت افزاری سرور بسته به نوع کسب و کاری که در دست دارید، متفاوت خواهد بود. اما هنگام خرید و راه اندازی سرور HP، برخی از مراحل و عوامل مهم را در نظر بگیرید. اولین مورد این است که بودجه مورد نیازتان را مشخص کنید. قبل از خرید سرور، بهتر است بودجه اصلی خود را تعیین کنید.

هزینه راه اندازی سرور اچ پی شامل هزینه راه اندازی اتاق سرور در صورت نیاز، نگهداری، ایجاد امنیت و استخدام کارکنان برای اجرا و حفاظت است. همچنین، هزینه های جاری را نیز در نظر بگیرید. قیمت خدمات و هزینه قطعات قابل تغییر سرور HP را در بودجه خود در نظر بگیرید. قبل از نصب و راه اندازی سرور HP، لیستی از عملکردهای مورد نیاز سرور HP در حال حاضر و در آینده تهیه کنید. به نوع و نسخه سیستم عامل‌های قابل نصب بر روی سرور، مقدار هارد سرور، پردازنده و رم سرور HP نیز توجه کنید.

قبل از راه اندازی سرور اچ پی، قطعات مورد نیاز برای کسب و کار و منابع مورد نیاز خود را تشخیص داده و تخمین بزنید. با توجه به میانگین ظرفیت سرورهای HP و با شناسایی قطعات سخت افزاری، می‌توانید شروع به راه‌اندازی سرور HP کنید. برای رفع نیازهای سخت افزاری مانند هارد دیسک‌ها، درایوهای قابل تعویض، پردازنده‌ها، نیروی برق و افزونگی سخت‌افزاری، از کمک و خدمات متخصصان گروه استاد شبکه استفاده کنید و اتاق سرور خود را به‌طور استاندارد تجهیز کنید. مدیریت مناسب اتاق سرور نقش مهمی در حفظ و نگهداری سرورها و تجهیزات مرتبط با آن‌ها و در نهایت افزایش بهره‌وری شبکه‌ی شما خواهد داشت.

اگر در زمینه راه اندازی و کانفیگ سرور hp نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از تجربه متخصصان گروه استاد شبکه کمک گرفته و از مشاوره‌های رایگان ما در این زمینه بهره‌مند شوید. لطفا جهت ارتباط با گروه استاد شبکه از طریق شماره‌های زیر اقدام نمایید.

برای دریافت خدمات نصب و پیکربندی سرور اچ پی با شماره تلفن 02163877763 یا 09355213763 تماس بگیرید.