روش انتقال رول schema master به یک سرور دیگر

در شبکه های کامپیوتری برای انتقال رول schema master  در اکتیودایرکتوری به یک سرور دیگر ابتدا باید با اضافه کردن کنسول Active Directory Schema به MMC بتوانیم به کنسول  Active Directory Schema  دسترسی داشته باشیم. بعد از اضافه کردن کنسول Active Directory Schema به MMC  آنرا انتخاب کرده و وارد کنسول می شویم. سپس روی نود Active Directory Schema کلیک راست کرده و اگر روی دومین کنترلی که میخواهیم رول را به او منتقل کنیم نیستیم با کلیک روی گزینه Change Active Directory Domain Controller و انتخاب دومین کنترل مورد نظر در پنجره بعد کار را ادامه میدهیم.
در ادامه دوباره روی Active Directory Schema node کلیک راست کرده و گزینه Operations Master را انتخاب کنید.

در اینجا پنجره ای باز میشود که در قسمت اولین پنجره نام دارنده حال حاضر رول schema master دیده میشود. دومین کنترولری که شما میخواهید رول schema master را به آن منتقل کنید در قسمت دوم این پنجره دیده میشود. اگر اینگونه نباشد، از مرحله اول دوباره شروع کنید. 
سپس در پنجره Change Operations Master، روی Change کلیک کنید و سپس Close را کلیک کنید. وقتی درخواست تایید prompted از شما برای انتقال رول شد، روی Yes کلیک کنید. زمانی که انتقال یا transfer کامل انجام شد، شما یک پیغام تایید میبینید، OK را کلیک کنید. سپس روی Close کلیک کرده و در آخر پنجره Operations Master را ببندید.