معرفی انواع لایسنس های نرم افزار آفیس

نرم افزار مایکروسافت آفیس یا Office دارای لایسنس های متفاوتی می باشد که در زمان فعال سازی آفیس اگر به آن توجه نکنیم ممکن است دچار مشکل شویم. ما در اینجا انواع لایسنس های نرم افزار آفیس و نیز روش مشاهده نسخه نصب شده روی سیستم را به شما توضیح میدهیم.

انواع لایسنس های عمومی نرم افزار آفیس شامل موارد زیر می باشند:

  • لایسنس Retail
  • لایسنس Volume
  • لایسنس OEM
  • لایسنس MSDN

لایسنس Retail آفیس دارای اعتبار و پشتیبانی دائمی مایکروسافت است و محدودیتی برای زمان و تعداد دفعات نصب و انتقال به کامپوتر دیگر ندارد، اما به طور همزمان روی دو سیستم قابل فعالسازی نیست. تلاش برای فعالسازی همزمان لایسنس روی چند سیستم ممکن است منجر به بلاک شدن آن شود. برای انتقال لایسنس از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر حتما باید اول لایسنس Retail خود را در کامپیوتر قبلی غیرفعال کنید. تقریبا میتوان گفت لایسنس Retail قوی ترین و بهترین نوع لایسنس آفیس برای سیستم های خانگی می باشد.

لایسنس Volume آفیس که بیشتر با نام VL و گاهی هم VLK دیده میشود، نسخه ای است که توسط شرکت مایکروسافت برای سازمان ها یا شرکت ها در نظر گرفته است و برای هر شرکت بسته به مبلغ پرداختی لایسنس صادر میکند.

لایسنس OEM آفیس که فقط روی یک سیستم امکان نصب نامحدود دارد یعنی میتوانید هر بار که سیستم عامل را عوض کردید دوباره آفیس را هم با همین لایسنس روی همان سیستم فعال سازی کنید.اما در صورت تعویض سخت افزار های اصلی مانند مادربورد لایسنس غیر فعال میشود.

لایسنس MSDN آفیس این لایسنس ها مادام العمر بوده و همچون لایسنس های Retail محدودیت زمانی ندارند. این لایسنس ها تنها یک بار قابلیت نصب و فعال سازی بر روی یک سیستم را دارا هستند. برای نصب مجدد شما تنها می توانید از سیستم خود Backup تهیه کنید آن را روی همان سیستم Restore کنید.

مشاهده لایسنس آفیس نصب شده روی سیستم

در کشور ما با توجه به استفاده گسترده از کرک برای فعال سازی آفیس بیشتر از نسخه های لایسنس Retail و Volume استفاده میشود. برای این که بفهمیم آفیس نصب شده روی سیستم ما دارای چه لایسنسی می باشد در آفیس 2013 ، 2016 و 2019 یک سند جدید در یکی از نرم افزارهای آفیس (ورد یا اکسل یا …) باز کرده و از سربرگ File گزینه Account را انتخاب کنید.

مشاهده لایسنس
مشاهده نسخه آفیس

اگر در نسخه سیستم شما هم مانند تصویر بالا در قسمت بالای About Word گزینه های آپدیت مشاهده نمیشد یعنی نسخه نصب شده روی سیستم شما نسخه Volume یا VL است اما اگر گزینه های آپدیت مشاهده شود یعنی نسخه نصب شده روی سیستم شما دارای لایسنس Retail می باشد. همچنین برای مشاهده 64 یا 32 بیتی بودم آن هم باید روی دکمه About Word کلیک کنید.

در آفیس 2010 برای دریافت اطلاعات درباره نسخه نصب شده در سربرگ File سپس گزینه Help و سپس در قسمت سمت راست گزینه About Microsoft Word را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که نصب محصولات آفیس با دو نوع لایسنس متفاوت یعنی لایسنس Retail و لایسنس Volume روی یک سیستم ممکن نیست و در زمان نصب شما با پیام خطا مواجه خواهید شد.

میتوانید برای اعزام تکنسین کامپیوتر و شبکه به محل خود با ما تماس بگیرید.