پنج سؤال در زمان نصب اینترنت از تکنسین نصب

چند سوال در زمان نصب اینترنت

در اینجا میخواهیم پنج سؤال که در زمان نصب اینترنت میتواند به شما برای کارآیی و امنیت بیشتر اطلاعات شما کمک کند را به شما یاد آوری کنیم. ممکن است تصمیم بگیرید که شرکت ارائه دهنده اینترنت خود را تغییر دهید یا شاید بعد از تغییر مکان درخواست یک نصب اینترنت در آپارتمان جدید از یک شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنتی داشته باشید و بعد از انجام کارهای مربوط به ثبت درخواست و چک کردن خط و تایید بالاخره زمان آن میرسد که کارشناس شرکت برای نصب اینترنت به محل شما بیاید.
در زمان انجام تنظیمات مربوطه برای برقراری ارتباط توسط تکنسین می توانید این زمان را به نفع خود تغییر دهید و با پرسیدن چند سؤال در زمان نصب اینترنت از تکنسین نصب به خود در کشف نحوه مدیریت شبکه خانگی و دستیابی به یک اتصال امن کمک کنید.

نکات کلی در مورد آنچه که هنگام تنظیم شبکه خود باید به آن توجه کنید ممکن است در یک شرکت ارائه دهنده اینترنت نسبت به شرکت دیگری یا از یک مدل روتر به روتر دیگر متفاوت باشد، بنابراین بهتر است با پرسیدن این چند سؤال در زمان نصب اینترنت از کسی که با هر دوی این گزینه ها آشنا است، به رفع و جلوگیری از وقوع مشکل در شبکه وای فای خود کمک کنید.

1- اگر سرویس اینترنت من قطع شود چه باید بکنم؟

اگر به طور ناگهانی به اینترنت شما قطع شود، ساده ترین کار این است که با پشتیبانی فنی تماس بگیرید. اما شاید بخواهید از گوش دادن به تلفن گویا و اینکه “تماس شما برای ما بسیار مهم است” و گوش دادن 20 دقیقه ای به یک آهنگ اجتناب کنید.

به ویژه هنگامی که اولین کاری که افراد مرکز تماس انجام می دهند، چند اقدام را پیشنهاد می کنند که کمک حرفه ای برای رفع آن مشکل نیست و شما می توانید از تکنسین نصب الان یاد بگیرید که در این لحظه چه کاری برای اتصال مجدد باید انجام دهید.

اغلب اوقات، با انجام کارهای اولیه توسط خودتان، دوباره ارتباط برقرار می شود. اما حتی اگر درست نشد،
حداقل شما می دانید که زمان تماس شما برای چیز بیهوده صرف نخواهد شد.

2- چطور می توانم Wi-Fi خود را در برابر دیگران ایمن کنم؟

Wi-Fi از امواج رادیویی استفاده می کند که نمی تواند توسط دیوارها مهار شود. بنابراین شبکه شما فقط برای دستگاه های موجود در خانه شما قابل مشاهده نیست، بلکه برای هر کسی که در چند ده متری از روتر شما قرار دارد مانند کسانی که در طبقه شما یا طبقه مجاور شما هستند هم میتواند قابل دسترسی باشد. بنابراین آنها هم می توانند از شبکه شما استفاده کنند تا دستگاه های متصل به آن را به خطر بیندازند.

مثلا اگر فرزند همسایه شما در هنگام استفاده از اتصال وای فای شما یک نرم افزار مخرب را دانلود می کند، این ویروس ممکن است نه تنها کامپیوتر شخصی شما بلکه روتر، گوشی هوشمند و هر چیز دیگری که در شبکه شما باشد را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین اگر این بچه اتفاقا یک مجرم سایبری باشد، او حتی ممکن است بتواند با دسترسی به سیستم های شما، فایل های شما را نگه دارد، عکس های شخصی شما را مشاهده کند یا برخی از اسناد مهم شما را حذف کنید.

وقتی که کسی از شبکه Wi-Fi شما استفاده کند از آدرس IP شما استفاده میکند و میتواند با انجام کارهای غیرقانونی حداقل منجر به یک گفتگوی دشوار با یک افسر اجرای قانون شود. بنابراین دقت کنید که امنیت و جلوگیری از استفاده از Wi-Fi شبکه شما توسط بیگانگان امر مهمی است.

3- چگونه می توانم پسورد شبکه و پسورد روتر را تغییر دهم؟

در بسیاری از موارد، نام کاربری و رمز ورود اولیه شما به شبکه توسط ارائه دهنده اینترنت از قبل یا در زمان راه اندازی ایجاد می شود. اینها اغلب برای همه کاربران یکسان هستند یا الگوریتم ساده ای دارند. برای مثال، نام شما را برای ورود به سیستم و شماره تلفن شما را برای رمز عبور استفاده میکنند. در چنین مواردی، هر کسی با دانستن این الگوریتم می تواند همه چیزهایی را که از طریق Wi-Fi ارسال می کنید، مانند جزئیات کارت اعتباری شما را هم سرقت کند.

تمام روترها یک رمز عبور از خود دارد، که اگر شما آن را بدانید، می توانید دستگاه را دوباره تنظیم و کنترل کنید. این رمز عبور اولیه روترها در کارخانه تنظیم شده است و تولید کنندگان بسیاری تنها چند کلمه مشخص به عنوان رمزعبور برای یک مجموعه کامل از تولیدات خود ارائه می دهند. افراد به راحتی میتوانند آنها را یاد می بگیرند، روتر شما را هک و آن را به یک ربات زامبی تبدیل می کنند و یا دوباره از داده ها استفاده می کنند.

بهترین سیاست، تغییر تمام گذرواژه پیش فرض در لحظه ای است که شما این فرصت را دارید. اگر با پسوردهای ترکیبی جدید مشکل دارید، یک نرم افزار مدیریت رمز عبور را امتحان کنید تا به شما کمک کند.

4- چگونه می توانم سیستم عامل روتر را ارتقا دهم؟

یک روتر به نوعی یک کامپیوتر است. روتر نیز یک سیستم عامل دارد که به آن Firmware میگویند. دیر یا زود، قسمتی از این سیستم عامل، آسیب پذیری هایی را نشان می دهد که می تواند برای هک کردن دستگاه استفاده شود. کارشناسان اغلب آنها را قبل از اینکه توسط هکرها مورد استفاده قرار گیرند شناسایی می کنند. پس از آن، تولید کنندگان روتر یک به روز رسانی سیستم عامل به منظور پاکسازی این حفره ها منتشر می کنند.
اگر این به روز رسانی ها را نادیده بگیرید، شما مجرمان سایبری را قادر میسازید تا بتوانند به شبکه شما حتی با داشتن یک پسورد قوی نفوذ کنند.

بنابراین، از تکنسین نصب اینترنت خود بپرسید که چگونه باید سیستم عامل روتر را ارتقا دهید. اگر روتر شما خیلی قدیمی است و دیگر به روزرسانی های سیستم عامل برای آن منتشر نمی شود، بهتر است آنرا تعویض کنید. چون اگر هک شوید، این روتر کهنه می تواند به شما هزینه زیادی تحمیل کند.

5- آیا Wi-Fi من از WPA یا WEP استفاده می کند؟ و چگونه می توانم مطمئن باشم از WPA2 استفاده میکند؟

WEP، WPA و WPA2 استانداردهای امنیتی برای اتصالات Wi-Fi هستند: WEP قدیمیترین و کمترین قابلیت اعتماد را دارد، WPA جدیدتر است و WPA2 جدیدتر و قویتر است. اگر شبکه شما از WEP استفاده می کند، پس شما مشکل دارید، چون خیلی آسان میتوان آنرا هک کرد. بهتر است آن را با WPA2 جایگزین کنید. از تکنیسین نصب خود بپرسید کجا و چگونه این تنظیم را تغییر دهید.

یه چیز دیگه:
به حافظه خود تکیه نکنید! چیزهایی که هر روز استفاده می کنید به آسانی فراموش می شوند. بنابراین بهتر است، دستورالعمل های تکنسین نصب را بنویسید یا در غیر اینصورت آنها را ضبط کنید و از تنظیمات درست و تنظیمات سیم کشی عکس تهیه کنید. و راهنمایی ها و عکس های خود را با ما به اشتراک بگذارید.