عملیات آپدیت در ویندوز 10 یا همان Windows Update نسبت به نسخه های ویندوز های قبلی تغییرات زیادی کرده است.
مایکروسافت در ویندوز 10 تلاش زیادی کرده است تا ویندوز تمامی کاربران همواره به روز باشد. برای این کار از روشی مشابه سرویس بیت‌ تورنت و دانلود نظیر به‌ نظیر آپدیت‌ ها نیز بهره برده است. بسیاری از اپلیکیشن‌ های موجود در ویندوز 10 (همانند مرورگر Microsoft Edge و دیگر اپ‌ های از پیش‌ نصب‌ شده) به طور خودکار از طریق Windows Store به روز می‌ شوند که این موضوع متفاوت از به‌ روز رسانی خود ویندوز (Windows Update) است.

Windows Update در Control Panel

در ویندوز 8 امکان دسترسی به Windows Update از دو طریق امکان‌ پذیر بود: یک راه از طریق اپ PC Settings و دیگری از طریق Control Panel سنتی. در ویندوز 10 اکثر تنظیمات کماکان علاوه بر PC Settings از طریق Control Panel نیز قابل انجام است اما از Windows Update دیگر در Control Panel خبری نیست. به جای آن امکان دسترسی به Windows Update از طریق اپلیکیشن جدید Settings و در زیرشاخه‌ی Update & security وجود دارد و این تنها راه دسترسی به آپدیت در ویندوز 10 است.

نصب خودکار آپدیت در ویندوز 10 و عدم امکان انتخاب نمودن آن‌ها

اگر به Windows Update مراجعه کنید، خواهید دید که تنها یک دکمه در آن با عنوان Check for updates وجود دارد. با کلیک بر روی این دکمه، ویندوز آپدیت‌ های در دسترس را بررسی خواهد کرد. اگر آپدیتی وجود داشته باشد آن را به طور خود کار دانلود کرده و نصب می‌کند. همچنین ویندوز به طور خود کار و در پس‌ زمینه، آپدیت‌ ها را چک می‌کند و آن‌ ها را به طور خود کار دانلود کرده و نصب می‌کند.

بر خلاف نسخه‌ های قبلی ویندوز، راهی برای انتخاب آپدیت ها در ویندوز 10 به صورت مجزا و دانلود جداگانه‌ هر یک وجود ندارد. کلیه‌ی به‌ روز رسانی‌ ها -از آپدیت‌ های امنیتی و آپدیت‌ های Windows Defender گرفته تا آپدیت‌ های درایور ها به طور خود کار نصب می‌ شوند.

تنها گزینه‌ ای که شما امکان کنترل آن را دارید امکان جلوگیری از دانلود و نصب آپدیت‌ های محصولات Microsoft Office و دیگر برنامه‌ های مایکروسافت است. برای این کار نیز بایستی بر روی Advanced options کلیک کرده و تیک گزینه‌ Give me updates for other Microsoft products when I update Windows را بردارید.

جلوگیری از دانلود آپدیت‌ ها در اتصالات محدود

اگر برای اتصال به اینترنت از ترافیک محدود استفاده می‌ کنید می‌ توانید با تنظیم کردن کانکشن اینترنت به عنوان metered، از به‌ روزرسانی ویندوز هنگام استفاده از این اتصال اینترنت جلوگیری کنید. با چنین قابلیتی می‌ توانید اطمینان پیدا کنید ویندوز ترافیک ارزشمند اینترنت شما را با آپدیت ویندوز هدر نمی‌ دهد. این کار به ویژه در صورت استفاده از اینترنت تلفن همراه می‌ تواند موثر باشد.

برای جلوگیری از دانلود آپدیت‌ ها در یک کانکشن خاص، ابتدا به شبکه‌ ی وای‌ فای مورد نظر متصل شوید. سپس پنل تنظیمات Wi-Fi را باز کنید و Network setting را انتخاب کنید. و یا اپ Settings را باز کنید و Network & Internet را انتخاب نمایید. اکنون در لیست شبکه‌‌ های وای‌ فای Advanced options را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ Set as metered connection را برگزنید.

تنظیمات Metered connection برای آپدیت در ویندوز 10

دقت کنید این کار تنها اتصال کنونی شما را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. ویندوز نیز این تنظیم را همواره در خصوص این شبکه‌ وای‌ فای به خاطر می‌سپرد.

امکان به تعویق انداختن آپدیت‌ها در نسخه‌ی Professional

کاربران نسخه‌ Home ویندوز 10 امکان به تعویق انداختن در به‌ روز رسانی‌ ها را ندارند اما کاربران نسخه‌‌ های Professional ویندوز گزینه‌ Defer upgrades را در صفحه‌ Advanced options دارا هستند. البته با فعال کردن این گزینه شما همچنان آپدیت‌ های امنیتی را به طور خودکار دریافت خواهید کرد و این گزینه مربوط به آپدیت‌ های مربوط به قابلیت‌ های ویندوز است. با فعال بودن این گزینه، ویندوز 10 آپدیت‌ های مربوط به قابلیت‌ های مختلف ویندوز را چند ماه به تأخیر می‌ اندازد. تا زمانی که فرصت کافی برای آزمایش‌ آن‌ ها بر روی سیستم‌ های کاربران خانگی وجود داشته باشد.

این قابلیت از این جهت طراحی شده است تا رایانه‌ های تجاری مقدار بیشتری پایدار باقی بمانند و مدیران سیستم‌ ها بتوانند آپدیت‌ های جدید را پیش از دسترسی کاربران‌ به به‌ روز رسانی‌ ها، آزمایش کنند. اگر شما ویندوز خود را به نسخه‌ Professional ارتقا داده‌اید خودتان می‌ توانید این گزینه را فعال کنید. اما با این کار به‌ روز رسانی‌ های مربوط به قابلیت‌ های ویندوز را چند ماه با تأخیر دریافت خواهید کرد.

امکان انتخاب زمان راه‌اندازی مجدد ویندوز

با کلیک بر روی Advanced options در Windows Update، دو گزینه در Choose how updates are installed جهت نحوه‌ نصب آپدیت‌‌ ها مشاهده خواهید کرد. گزینه‌ پیش‌ فرض، Automatic است که با فعال بودن آن ویندوز آپدیت‌ ها را به طور خود کار دانلود خواهد کرد، آن‌ ها را نصب می‌ کند و زمانی که از سیستم استفاده نمی‌ کنید، ویندوز را جهت راه‌ اندازی مجدد برنامه‌ ریزی می‌کند. همچنین شما می‌ توانید به جای این گزینه، Notify to schedule restart را انتخاب کنید. با فعال بودن این گزینه، از Reboot شدن خودکار ویندوز بدون تأیید خودتان جلوگیری می‌‌کنید. اما همچنان آپدیت‌ ها به طور خود کار دانلود و نصب می‌ شوند.

دانلود نظیر به‌ نظیر آپدیت‌ ها حتی در صورت عدم اتصال به اینترنت

جهت افزایش سرعت عملیات به‌ روز رسانی، ویندوز 10 از دانلود‌ های نظیر به‌ نظیر برای آپدیت‌ ها بهره می‌ برد. به عنوان مثال اگر شما در یک شبکه کامپیوتری چند سیستم دارید، دیگر نیازی نیست که آپدیت‌ ها را به صورت مجزا در هر سیستم دانلود کنید. کافی است اولین سیستم آپدیت‌ ها را از اینترنت دانلود کند تا دیگر سیستم‌ ها آپدیت‌ها را سیستم اول دریافت کنند. شما می‌ توانید فعال بودن دانلود های نظیر‌ به‌ نظیر را با انتخاب Choose how updates are delivered در Advanced options کنترل کنید.

به طور پیش‌فرض، دانلود های نظیر به‌ نظیر از طریق اینترنت نیز در ویندوز 10 فعال است. همچنین بخشی از پهنای باند اینترنت شما جهت ارسال آپدیت‌ ها به دیگر سیستم‌ های کاربران دیگر مصرف می‌ شود. شما می‌ توانید این موضوع را با انتخاب PCs on my local network در این مسیر غیر فعال نمایید تا تنها دریافت و ارسال آپدیت‌ ها در شبکه‌ محلی شما انجام گیرد. دقت کنید که اگر ابزار Disk Cleanup ویندوز را اجرا کنید و فایل‌ های Windows Update را جهت خالی کردن فضای درایو پاک کنید، سیستم شما دیگر امکان آماده‌ سازی دانلود نظیر به‌ نظیر را نخواهد داشت.

مشاهده‌ تاریخچه‌ آپدیت‌ ها و حذف آپدیت در ویندوز 10

اگر پس از آپدیت ویندوز، سیستم شما دچار مشکل شد می‌ توانید آپدیت‌ های مشکل‌ ساز را از روی ویندوز Uninstall کنید. برای مشاهده‌ تاریخچه‌ آپدیت‌ ها، در محیط Windows Update بر روی Advanced options و سپس View your update history کلیک کنید. خواهید دید که لیست کلیه‌ آپدیت‌ ها نمایان می‌ شود. با کلیک بر روی Uninstall updates لیستی از آپدیت‌ هایی که امکان حذف آن‌ ها وجود دارد پدیدار می‌ شود. مایکروسافت احتمالاً آپدیت‌ های خود را همچنان تحت عنوان build های ویندوز 10 جمع‌ آوری خواهد کرد. این موضوع بدین معنی است که شما در نهایت ناچار به نصب آپدیت‌ های قبلی ویندوز خواهید بود. به ویژه زمانی که سرویس پک‌‌ های آتی ویندوز 10 منتشر شوند.

عدم نیاز به به آپدیت مجدد پس از Reset کردن

در ویندوز 10 همانند ویندوز 8 قابلیتی با عنوان PC Reset جهت بازیابی ویندوز وجود دارد. پس از استفاده از این قابلیت نیازی به دانلود مجدد آپدیت‌ های منتشرشده نخواهید داشت. چرا که قابلیت PC Reset یک ویندوز تازه و در عین حال به‌ روز را در اختیار شما قرار می‌ دهد. با این ویژگی از صرف چندین ساعت وقت و راه‌ اندازی‌ های مجدد پی‌ در‌ پی بی‌ نیاز خواهید شد. این موضوع یک پیشرفت بزرگ نسبت به قابلیت‌‌های Refresh و Reset ویندوز 8 محسوب می‌شود.

مایکروسافت همچنان برنامه‌ های خود جهت انتشار build های جدید را ادامه می‌دهد. علاوه بر این‌که به‌ روز رسانی‌ های جدید به صورت مجزا منتشر می‌ شوند، به‌ روز رسانی‌ های بزرگ‌ تر ویندوز تحت عنوان build های جدید منتشر خواهند شد. یک سیستم با ویندوز 10 می‌ تواند مستقیماً به یک build جدید ارتقا پیدا کند. بدین معنا که عملیات دانلود آپدیت‌ها و راه‌ اندازی‌ های پی‌ در‌ پی دیگر ضروری نخواهد بود و می‌ توان ویندوز را به آخرین build منتشر شده ارتقا داد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.