دستگاه های پرینتر چندکاره و تعمیر و نگهداری آنها

تعمیر و سرویس دستگاه های چهارکاره

دستگاه های پرینتر چندکاره که با نام MFD (multi-function product/printer/peripheral) یا all-in-one (AIO) شناخته میشوند، یکی از انواع ماشین های اداری هستند که عملکرد چند دستگاه کپی، اسکنر، فکس و پرینتر را با هم به شما ارائه میدهند.

سازندگان دستگاه های چندکاره این دستگاه های را بسته به سرعت چاپ صفحات در دقیقه و ویژگی های مربوط به استحکام از هم جدا میکردند اما بعضی از تولید کنندگان از این کار اجتناب می کنند زیرا دو دستگاه چندکاره با سرعت مشابه ممکن است بسیاری ویژگی های متفاوت دیگر داشته باشند که در نتیجه قیمت های متفاوتی با هم داشته باشند.

از سال 2013، تقریباً تمام تولیدکنندگان چاپگر، پرینتر چندکاره را نیز به عنوان محصولات خود تولید و ارائه می کنند. این پرینترها برای استفاده در منزل، مشاغل کوچک، بنگاه های اقتصادی و تجاری طراحی شده اند. به طور طبیعی، هزینه، قابلیت استفاده، قدرت، توان عملیاتی، کیفیت خروجی و غیره تمام این محصولات در موارد مختلف استفاده متفاوت است. با این حال، همه آنها به طور کلی عملکردهای یکسانی را که شامل چاپ ، اسکن ، فکس و کپی است ارائه می دهند. در بخش تجاری / سازمانی، بیشتر دستگاه های پرینتر چندکاره MFP از فناوری چاپگر لیزری استفاده کرده اند، در حالی که برای استفاده های شخصی از روش های جوهر افشان استفاده می شود. با این حال، شرکت HP اخیراً دستگاه چندکاره MFP با کاربری تجاری را با استفاده از فناوری جوهر افشان راه اندازی ارائه کرده است.

در هر صورت، به جای دسته بندی دستگاه ها بر اساس سرعت، تعاریف کلی تر براساس مخاطب و قابلیتهای مورد نظر از سال 2013 رایج شده است. هر چند که این بخش فاقد تعاریف رسمی است، اما در بین تولیدکنندگان دستگاه های MFP توافق شده است و محصولات تقریباً در دسته های زیر قرار می گیرند:

انواع دسته بندی دستگاه های پرینتر چندکاره

AII in one

All-in-one یک دستگاه رومیزی کوچک است که برای استفاده در منزل یا دفتر کار طراحی شده است. این دستگاه ها بیشتر بر روی قابلیت اسکن و چاپ برای استفاده در منزل تمرکز دارند و ممکن است همراه با یک نرم افزار برای سازماندهی عکس ها، یک OCR ساده و سایر موارد مورد علاقه کاربر خانگی باشند. All-in-one همیشه شامل عملکردهای اصلی چاپ و اسکن است، همچنین اکثر آنها شامل قابلیت کپی و تعداد کمتری دارای قابلیت فکس نیز می باشند.

در گذشته این دستگاه ها قابلیت اتصال به شبکه از طریق پورت اترنت را نداشتند و بیشتر از طریق یو اس بی یا پورت موازی به سیستم متصل میشدند اما جدیدا تمام این دستگاه قابلیت به شبکه با استفاده از پورت اترنت را دارا می باشند.

SOHO MFP

دستگاه های SOHO MFP دستگاه های رو میزی بزرگ هستند که برای استفاده در دفتر کوچک / دفتر خانگی طراحی شده است. اغلب ، فاکتور شکل MFP (رومیزی یا مستقل) به گزینه های اضافه شده مانند سینی های کاغذ اضافی بستگی دارد.

به طور کلی SOHO MFP فقط قابلیت چاپ، کپی، اسکن و نمابر را دارد، اما ممکن است شامل ذخیره سازی و بازیابی اسناد ساده، توابع اصلی تأیید اعتبار و غیره باشد، که باعث دشوار شدن تمایز با دسته پرینترهای MFP “Office” می شود.

چندکارهای SOHO معمولاً دارای پورت شبکه هستند، اما ممکن است از طریق USB یا به ندرت موازی نیز متصل شوند. SOHO MFP ها ممکن است دارای قابلیت های اساسی دیگری مانند دوبلکس کردن، منگنه زدن و سوراخ کردن باشند، اما این نادر است. به طور کلی ، جابجایی ، مرتب سازی و جمع بندی سند از قابلیت های استاندارد این نوع دستگاه ها است.

Office MFP

Office MFP ها یک دستگاه ایستاده با اندازه متوسط ​است، که به برای دفتر مرکزی طراحی شده است. این دستگاه ها معمولاً کاملترین نوع MFP هستند. آنها شامل عملکردهای اساسی چاپ، کپی و اسکن با قابلیت اختیاری فکس و همچنین ذخیره سازی اسناد شبکه ای با امنیت، احراز هویت با استفاده از اعتبار مشترک کاربر شبکه ، توانایی اجرای نرم افزار سفارشی (اغلب تولید کننده یک کیت توسعه نرم افزار را تهیه می کند) ، اسکن پیشرفته شبکه مانند FTP ، WebDAV ، Email ، SMB و NFS فروشگاه ها ، رمزگذاری برای انتقال داده ها و غیره هستند.

MFP های Office معمولاً دارای عملکردهای نسبتاً پیشرفته ای هستند که شامل گزینه هایی مانند دوبلکس کردن ، منگنه کردن، سوراخ کاری و ایجاد کتابچه هستند.

MFP های دفتر تقریباً همیشه دارای امکان اتصال به شبکه هستند، با این وجود برخی از آنها دارای اتصالات USB و موازی اختیاری یا استاندارد (اما به ندرت استفاده می شوند) هستند. اکثر MFP های آفیس سابقه خود را در دستگاه های فتوکپی میان رده (هم رنگ و هم سیاه و سفید) دارند و بنابراین موتور چاپی مبتنی بر این نوع فناوری است.

Production printing MFP

دستگاه های چندکاره Production printing MFP یک واحد ایستاده مستقل مانند یک دستگاه چاپ مرکزی یا دستگاه دپارتمان چاپ هستند. این دستگاه ها گرچه به مراتب بزرگتر و گرانتر از MFP های Office هستند، اما به طور کلی از همه عملکرد شبکه پیشرفته روابط کوچکتر خود برخوردار نیستند. آنها در عوض بر روی سرعت بالا، خروجی با کیفیت بالا و عملکرد بسیار پیشرفته از جمله ایجاد کتاب با درج جلد (از جمله اتصال چسب داغ) و غیره تمرکز می کنند. دستگاه های چاپ تولید خود به چاپ تولید “سبک” و چاپ “سنگین” تقسیم می شود، و عامل تمایز آن سرعت است.