علت اشغال حجم زیاد پوشه WinSxS در ویندوز

علت اشغال حجم زیاد پوشه WinSxS در ویندوز

ممکن است زمانی برسد که درایو سیستم یا درایوی که سیستم عامل روی آن نصب شده فضای کمی داشته باشد و شما تصمیم بگیرید که فضا آنرا کمی خالی کنید برای این کار ممکن است متوجه پوشه WinSxS در ویندوز 7/8/10  شده باشید. این پوشه در مسیر C: \ Windows \ Winsxs قرار دارد و حجم زیادی را اشغال کرده است. یعنی معمولا بیشتر از 5 گیگابایت فضا اشغال کرده در حالی که حدود 6000 پوشه و 25000 فایل دارد و تقریبا 40 درصد از پوشه ویندوز را اشغال می کند! در حالی که اندازه پوشه Winsxs در ویندوز XP حدود 25 تا 50 مگابایت است.
پوشه WinSxS، چندین نسخه از dll، exe و دیگر فایل های سیستمی را ذخیره می کند تا برنامه های متعددی در ویندوز بدون مشکل سازگاری اجرا شوند.
اگر وارد این پوشه شوید تعداد زیادی فایل های تکراری با نام مشابه را خواهید دید، این ها در واقع، نسخه های مختلف از فایل های مشابه هستند که ذخیره می شوند؛ چون در برنامه های مختلف ممکن است نیاز به نسخه های مختلف آنها وجود داشته باشد.
Winsxs، مخفف عبارت “Windows Side By Side” است و در واقع cache بومی ویندوز است و کتابخانه هایی که توسط برنامه های متعددی در حال اجرا هستند، در آن ذخیره می شوند. این ویژگی برای اولین بار در ویندوز ME معرفی شد و به عنوان یک راه حل مایکروسافت در نظر گرفته شده بود. در Winsxs پوشه ‘backup’ بیشترین فضا را اشغال کرده است.

در ویندوز 7 و بعد از آن پوشه ‘dllcache’  و همچنین پوشه i386 وجود ندارد، جایی که منبع cachهای همه ماژولهای سیستم (مانند XP)  است. اما به جای آن، این پوشه WinSxS است که اجزای مشترک برنامه های جانبی را ذخیره می کند.

علت اینکه نسخه های مختلف از یک DLL، EXE و یا فایل های دیگر در این فولدر نگهداری میشود این است که همانطور که قبلا ذکر شد، ویندوز اجزای قدیمی DLL و کتابخانه را در پوشه WinSxS ذخیره می کند. در حال حاضر اگر یک نسخه جدیدتر از این فایل بخشی از سیستم عامل باشد، اما یک برنامه خاص ممکن است نیاز به یک نسخه خاص قدیمی برای اجرا داشته باشد، در این موقع نسخه قدیمی از پوشه winsxs مورد استفاده قرار میگیرد و نسخه جدیدتر را برای دیگر برنامه های کاربردی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند در مکان فعلی خود قرار میدهد.

بنابراین بدیهی است که شما نمی توانید این پوشه را حذف کنید یا آن را به جایی دیگر منتقل کنید. همچنین توصیه نمی شود چیزی را از این پوشه حذف کنید چون این کار به احتمال زیاد سبب اجرا نشدن برنامه یا حتی خرابی سیستم شما میشود.

اگر شما برنامه های زیادی نصب کرده اید، پس باید انتظار یک پوشه winsxs خیلی بزرگ را داشته باشید. این پوشه WinSxs را نمی تواند بر روی هیج volume دیگری بجز volume سیستم عامل قرار بگیرد. اگر سعی کنید پوشه را منتقل کنید، ممکن است به روز رسانی ویندوز، بسته های سرویس، ویژگی ها و غیره، به درستی نصب نشوند.

ویندوز 8.1 یک خط فرمان جدید برای DISM.exe، / AnalyzeComponentStore دارد که در حال اجرای این فرمان، پوشه WinSxS را تجزیه و تحلیل می کند و به شما می گوید که آیا پاک کردن Store کامپوننت توصیه می شود یا خیر.
برای پاک کردن فضای این درایو سیستم توصیه میشود که از ابزار Disk Cleanup استفاده شود. برای این کار در Run عبارت cleanmgr را تایپ کرده و دکمه اینتر را بزنید و در پنجره باز شده، درایو مورد نظر را انتخاب کنید.