آشنایی با تفاوت ایزابل 4 و 5

تفاوت ایزابل 4 و 5

تفاوت ایزابل 4 و 5 عمدتاً مربوط به تغییرات در سیستم‌عامل پایه، تکنولوژی‌ها، و پشتیبانی از ابزارهای جدید در ارتباط است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر تفاوت ایزابل 4 و 5 می‌پردازیم.

اطلاع از تفاوت‌های این دو نسخه در زمان نصب و راه اندازی مرکز تلفن ایزابل باعث میشود تا بتوانید نسخه مناسب با نیازهای خود را انتخاب و نصب کنید.

مهمترین تفاوت ایزابل 4 و 5

تفاوت ایزابل 4 و 5 در سیستم‌عامل پایه

اولین تفاوت ایزابل 4 و 5 تفاوت در سیستم عامل این دو نسخه از ایزابل است. ایزابل 4 بر پایه CentOS 7 ساخته شده است. CentOS 7 یک سیستم‌عامل پایدار و گسترده در دنیای سرورهای لینوکس بود، اما بعد از تغییر پروژه CentOS به CentOS Stream، پشتیبانی کمتری برای استفاده‌های سروری پایدار پیدا کرد.
ایزابل 5 بر پایه Rocky Linux 8 ساخته شده است. Rocky Linux یک جایگزین پایدار و رایگان برای RHEL است که بعد از تغییر CentOS به وجود آمد. این سیستم‌عامل با هدف حفظ پایداری و سازگاری با RHEL طراحی شده است و برای محیط‌های تولیدی بزرگ و پایدار مناسب است.

مدیریت بسته‌ها در ایزابل 4 و 5

با توجه به سیستم عامل ایزابل 4 این نسخه از YUM به‌عنوان مدیر بسته استفاده می‌کند و بسته‌ها در قالب RPM هستند. YUM مخصوص توزیع‌های مبتنی بر Red Hat مانند CentOS است.
اما ایزابل 5 همچنان از DNF (جایگزین YUM در نسخه‌های جدیدتر) استفاده می‌کند و بسته‌ها همچنان در قالب RPM هستند.
DNF، یک نسخه جدیدتر و بهینه‌تر از YUM است که در توزیع‌هایی مانند Rocky Linux استفاده می‌شود و مدیریت بسته‌ها را بهتر انجام می‌دهد.

پشتیبانی و بروزرسانی‌ها در ایزابل 4 و 5

ایزابل 4 با توجه به استفاده از CentOS 7، همچنان آپدیت‌ها و پشتیبانی‌هایی از این نسخه دریافت می‌شود. با این حال، با تغییر پروژه CentOS به CentOS Stream، پشتیبانی طولانی‌مدت آن کمرنگ شده است.
ایزابل 5 بر پایه Rocky Linux 8، ایزابل 5 از پشتیبانی بلندمدت (LTS) بهره‌مند است. Rocky Linux یک جایگزین پایدار و طولانی‌مدت برای محیط‌های تولیدی محسوب می‌شود که بروزرسانی‌های منظم و طولانی‌مدتی را ارائه می‌دهد.

تفاوت ایزابل 4 و 5 در پشتیبانی از نسخه‌های Asterisk

تفاوت ایزابل 4 و 5 در پشتیبانی از نسخه های استریسک یکی از شاخصه های انتخاب بین این دو می باشد. ایزابل 4 از Asterisk 11 و Asterisk 13 و در نسخه‌های جدید خود از Asterisk 16 نیز پشتیبانی می‌کند. در حقیقت، ایزابل 4 به کاربران امکان انتخاب بین چندین نسخه از Asterisk، از جمله Asterisk 11، Asterisk 13، و Asterisk 16 را می‌دهد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا با توجه به نیازها و سازگاری با سیستم‌ها، نسخه مورد نظر خود را انتخاب کنند. پشتیبانی می‌کند.
Asterisk 11 به‌عنوان نسخه قدیمی‌تر استفاده می‌شود و در مقایسه با نسخه‌های جدیدتر دارای قابلیت‌های کمتری است.
پشتیبانی از Asterisk 13 که نسبت به Asterisk 11 بهبود یافته نیز بسیار محدود است.

ایزابل 5 از Asterisk 16 و Asterisk 18 پشتیبانی می‌کند. این نسخه‌ها به‌مراتب بهینه‌تر، پایدارتر و دارای امکانات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی هستند. به عنوان مثال، Asterisk 18 به عنوان یک نسخه LTS (Long Term Support) قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند پشتیبانی بهتر از WebRTC و SIP trunking را ارائه می‌دهد.

تفاوت ایزابل 4 و 5 در مدیریت SIP (chan_sip در برابر PJSIP)

ایزابل 4 به‌طور پیش‌فرض از chan_sip برای داخلی‌ها و ترانک‌های SIP استفاده می‌کند. این درایور قدیمی‌تر است و در موارد پیچیده ارتباطات SIP با مشکلاتی روبرو است.
در ایزابل 4 از PJSIP نیز پشتیبانی می‌شود، اما به عنوان پیش‌فرض استفاده نمی‌شود. برای استفاده از PJSIP، نیاز به پیکربندی دستی است.
اما در ایزابل 5 درایور PJSIP به‌عنوان درایور پیش‌فرض SIP معرفی شده است. PJSIP قابلیت‌های پیشرفته‌تری از جمله پشتیبانی بهتر از NAT، TLS و SRTP، و امکان مقیاس‌پذیری بیشتر را فراهم می‌کند.
همان طور که متوجه شدید دیگر تفاوت ایزابل 4 و 5 درایور پیش‌فرض این دو می‌باشد، البته در ایزابل 5 همچنان می‌توانید از chan_sip استفاده کنید، اما توصیه می‌شود که به PJSIP مهاجرت کنید.

پشتیبانی از سخت‌افزارها و درایورها

تفاوت ایزابل 4 و 5 در پشتیبانی از سخت افزارها زیاد چشم گیر نیست، در ایزابل 4 از درایورهای DAHDI برای مدیریت کارت‌های تلفنی فیزیکی استفاده می‌کند. DAHDI همچنان به‌عنوان درایور اصلی برای کارت‌های تلفنی در ایزابل 4 وجود دارد. در این نسخه از ایزابل کارت‌های Sangoma نیز از طریق درایورهای Wanpipe پشتیبانی می‌شوند.
ایزابل 5 هم همچنان از DAHDI برای مدیریت کارت‌های تلفنی استفاده می‌کند، اما در آن نسخه‌های جدیدتری از DAHDI با پشتیبانی بهتر از سخت‌افزارهای جدیدتر ارائه می‌شود.

در ایزابل 5 هم پشتیبانی از کارت‌های Sangoma و Wanpipe همچنان وجود دارد، اما بهبودهایی در سازگاری با کارت‌های جدیدتر اعمال شده است.

مدیریت و رابط کاربری در ایزابل 4 و 5

ایزابل 4 از نسخه‌های قدیمی‌تر FreePBX استفاده می‌کند. رابط کاربری ممکن است برای کاربرانی که به دنبال قابلیت‌های پیشرفته‌تر هستند محدودتر باشد. به همین دلیل نیز به‌روزرسانی رابط کاربری و ابزارهای مدیریتی در این نسخه به‌ندرت صورت می‌گیرد. ایزابل 5 از نسخه‌های جدیدتر FreePBX استفاده می‌کند، که با بهبودهایی در رابط کاربری و ابزارهای مدیریتی همراه است.
به عنوان مثال ایزابل 5 قابلیت مدیریت آسان‌تر ترانک‌ها، داخلی‌ها و تنظیمات امنیتی پیشرفته‌تر به کاربر ارائه می‌دهد.

مقایسه پشتیبانی از امنیت و پروتکل‌ها در ایزابل 4 و 5

ایزابل 4 از آپدیت‌های امنیتی CentOS 7 بهره‌مند است که هنوز هم برای مدت کوتاهی ارائه می‌شود. با این حال، تغییرات CentOS به CentOS Stream ممکن است این پشتیبانی را محدود کند.

در مقابل ایزابل 4 ایزابل 5 با توجه به استفاده از Rocky Linux 8، ایزابل 5 پشتیبانی امنیتی به‌روز و بلندمدتی دارد. Rocky Linux همان پشتیبانی امنیتی که RHEL ارائه می‌دهد را دریافت می‌کند، بنابراین این نسخه در زمینه امنیت نیز گزینه بهتری است.

ایزابل 4 از نسخه‌های قدیمی‌تر پروتکل‌های امنیتی مانند TLS 1.0 و SSL استفاده می‌کند، که در محیط‌های امروزی با استانداردهای جدیدتر ناسازگارند.
این پروتکل های امنیتی برای محیط‌های کوچک و متوسط مناسب است اما ممکن است در محیط‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر با مشکلات امنیتی روبرو شود.
در مقابل ایزابل 5 با پشتیبانی از نسخه‌های جدیدتر پروتکل‌های امنیتی مانند TLS 1.2 و 1.3، امنیت بیشتری برای ارتباطات VoIP و SIP فراهم می‌کند.
پشتیبانی بهتر از SRTP (Secure Real-time Transport Protocol) برای رمزنگاری مکالمات VoIP نیز یکی از مزیت‌های اصلی ایزابل 5 است.
سیستم‌های احراز هویت و رمزنگاری بهبود یافته برای ارتباطات بهتر با سرورهای خارجی و کلاینت‌های SIP جدیدتر دارد.

تفاوت ایزابل 4 و 5 در پشتیبانی از افزونه‌ها و ماژول‌ها

ایزابل 4 از برخی ماژول‌های قدیمی و افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند، اما ممکن است با ماژول‌ها و افزونه‌های جدیدتر ناسازگار باشد.
به‌روزرسانی‌ها و پشتیبانی برای برخی افزونه‌ها ممکن است محدود شده باشد.
ایزابل 5 پشتیبانی گسترده‌تری از ماژول‌ها و افزونه‌های جدید ارائه می‌دهد، از جمله افزونه‌های مربوط به WebRTC، SIP Trunking پیشرفته، و یکپارچه‌سازی با دیگر سیستم‌های ارتباطی.
همچنین ایزابل 5 انعطاف‌پذیری بیشتر در نصب و پیکربندی افزونه‌ها و ماژول‌های جانبی دارد.

جمع‌بندی تفاوت ایزابل 4 و 5

ویژگیایزابل 4ایزابل 5
سیستم‌عامل پایهCentOS 7Rocky Linux 8
مدیریت بسته‌هاDNF و RPMYUM و RPM
پشتیبانیپشتیبانی در حال کاهش CentOS 7پشتیبانی طولانی‌مدت Rocky Linux
پایداریبسیار پایدارپایدار و به‌روزتر
امنیتپشتیبانی محدود CentOSپشتیبانی امنیتی بلندمدت
سازگاریسازگاری با سخت‌افزارهای قدیمی‌ترسازگاری بهتر با سخت‌افزارهای جدیدتر
مناسب برایمحیط‌های تولیدی فعلیمحیط‌های تولیدی جدید و آینده‌گرا
ایزابل 4 برای محیط‌هایی که به دنبال پایداری ثابت و استفاده از یک نسخه تست‌شده هستند، مناسب است. اما ایزابل 5 به دلیل پشتیبانی بلندمدت و بهینه‌سازی‌های جدیدتر برای کسانی که به دنبال محیط تولیدی مدرن‌تر هستند، گزینه‌ای مناسب‌تر است.
ایزابل 5 همچنین از نظر امنیت و سازگاری با تکنولوژی‌های جدید، برتری‌هایی دارد که می‌تواند برای کسانی که نیاز به یک پلتفرم به‌روز و قابل اطمینان دارند، مزیت‌های قابل توجهی به همراه داشته باشد.