استفاده از برچسب روی رم برای تشخیص ویژگیهای آن

وظیفه رم در کامپیوتر

اگر به برچسب روی رم کامپیوتر نگاه کرده باشید، یک سری مشخصات روی آن نوشته شده که نشان دهنده مشخصات RAM است. در این مطلب ما سعی میکنیم روش استفاده از برچسب روی رم برای تشخیص ویژگیهای آن را توضیح دهیم.

استفاده از برچسب رم برای اطلاع از نوع DDR رم

برای اطلاع از DDR رم میتوان از طریق شکافی که در قسمت پایین رم وجود دارد متوجه شد که DDR رم چه مدلی است اما اگر این روش برای شما سخت است میتوانید به برچسپی که معمولا روی رم ها هست توجه کنید.

معمولا در قسمتی از آن نوع DDR نوشته شده، گاهی وقت ها به صورتDDR1 یا DDR3 (بسته به نوع رم شما) که این یعنی رم شما DDR1 یا DDR3 است. یا بعضی اوقات هم ممکنه نوشته شده باشد D1 یا D2 یا D3 که این هم به معنی DDR1 یا DDR2 یا DDR3 است. همچنین ممکن است نوشته شده باشد PC 1 یا PC 2 یا PC 3 که این هم به معنی DDR1 یا DDR2 یا DDR3 میباشد.

این برای تمامی انواع DDR ها به همین صورت میباشد و به این شکل ها که گفته شد ممکن است بر روی برچسب نشان داده شود. البته بعضی وقت ها هم برای DDR1 ممکن است به صورت D نشان داده شود ولی برای بقیه DDRها به این صورت نمی باشد.

برچسب رم

مشاهده باس رم از روی برچسب آن

اگه توجه کرده باشید یک سری اعدادی یا کنار مدل رم یا این ور و اون ور رم می نویسن که این نشون دهنده ی باس رم هستش.باس رم یعنی در هر کلاک رم، انتقال چند بایت داده ممکن است. یا به عبارتی به سرعت رم باس میگویند که در مدل های مختلف رم باس ها با هم متفاوت هستند. در اینجا حداقل و حداکثر باس DDRهای مختلف به صورت بایت قرار داده شده است.
DDR 1 :حداقل=266 حداکثر=400
DDR 2 :حداقل=533 حداکثر=800
DDR 3 :حداقل=1066 حداکثر=1600
DDR 4 : حداقل=2133 حداکثر=3200

بسته به DDR رم عددی روی برچسب نوشته شده که نشان دهنده باس آن میباشد. اما اگر روی رم عدد خیلی بزرگ تر از این اعداد بود احتمالا باس به صورت بیت نوشته شده و برای پیدا کردن بایت آن باید آن را بر 8 تقسیم کرد.

مفهوم حرف G و X روی رم

عدد قبل از حرف G نشان دهنده حجم رم به گیگا بایت میباشد و حرف X نشان دهنده تعداد ماژول رم میباشد.

مفهوم حروف CL روی رم

حروف CL روی برچسب رم نشان دهنده مقدار تایمینگ یا کلاک پالس رم میباشد. هر چه مقدار CL کمتر باشد بهتر است.

کلمه ی DIMM روی برچسب رم

کلمه ی DIMM روی برچسپ رم مخفف (Dual in Line Memory Module) است و منظور از آن این است که رم در دو طرف خودش پایه اتصال به اسلات دارد. در واقع DIMM استاندارد جدید رم ها میباشد. نسل قبل از آن SIMM بود که فقط یک طرف آن پایه اتصل به اسلات وجود داشت و پهنای باند کمتری هم داشت.