کار با Sconfig درسرورهای Core ویندوز سرور 2016

آموزش ویندوز سرور 2016

هنگامی که وارد یک Core Server ویندوز سرور 2016 میشوید، می توانید از ابزار ServerConfigurationUtility (Sconfig) برای مدیریت سرور استفاده کنید.

Sconfig یک ابزار مبتنی بر متن است که به شما اجازه می دهد که عضویت در دومین و یا workgroup، نامگذاری کامپیوتر، تنظیمات شبکه و غیره را پیکربندی کنید. همچنین می توانید از Sconfig برای log off ، راه اندازی مجدد و خاموش کردن سرور استفاده کنید.

برای شروع کار با Sconfig کافیست عبارت sconfig را در یک خط فرمان وارد کنید. سپس می توانید گزینه های موجود در منو را انتخاب کرده و دستورالعمل ها را برای پیکربندی سرور دنبال کنید. گزینه های موجود در
Sconfig برای مدیریت سریع سرور عبارتند از:

  • Add Local Administrator

برای اضافه کردن یک کاربر از یک دومین یا یک کاربر محلی به گروه Administrators لوکال در سرور میتوان از این استفاده کرد.

توجه داشته باشید که برای اضافه کردن یک اکانت از یک دومین، حتما اکانت را در فرمت domain\username مانند lanmaster\Hosein مشخص کنید.

  • Computer Name

نام سرور را نشان می دهد. برای تغییر نام سرور هم میتوانید این گزینه را انتخاب کنید.

  • Configure Remote Management

این گزینه وضعیت فعال بودن مدیریت از راه دور را نشان می دهد. گزینه هایی هم برای فعال یا غیرفعال کردن مدیریت از راه دور و نیز تنظیم پاسخ سرور به درخواستهای ping را فراهم می کند.

  • Date And Time

این گزینه پانل کنترل تاریخ و زمان را نمایش می دهد که به شما امکان پیکربندی تاریخ، زمان و Time Zone را می دهد. با استفاده از تنظیمات زمان اینترنت، می توانید یک Time Server اینترنتی و تنظیمات مرتبط را انجام داد.

اگر شبکه کامپیوتری شما یک time server داشته باشد، میتوانید با استفاده از Group Policy برای پیکربندی سرویس های مربوط به زمان استفاده کنید.

  • Domain/Workgroup

این گزینه وضعیت عضویت در دومین یا work group را نشان می دهد. این گزینه را میتوان برای پیوستن به یک دومین یا work group انتخاب کرد.

  • Download And Install Updates

برای مشخص کردن دانلود فوری و نصب همه ی بروزرسانی ها یا فقط بروز رسانی های توصیه شده میتوان از این گزینه استفاده کرد.

  • Network Settings

گزینه هایی برای مدیریت تنظیمات TCP / IP را با استفاده از DHCP یا آی پی آدرس static  فراهم می کند. آداپتورهای موجود را بر حسب شماره NIC index  مربوطه باید مدیریت کنید.

وقتی آدرس IP را تنظیم میکنید، می توانید آدرس IP، subnet mask و default gateway را مشخص کنید. بعلاوه گزینه هایی برای پیکربندی تنظیمات DNS Server ارائه شده است.

  • Remote Desktop

نشان دهنده وضعیت ارتباط از طرق Remote Desktop است و گزینه هایی برای فعال یا غیرفعال کردن ارتباط از طریق RemoteDesktop را فراهم می کند.

  • Windows Activation

گزینه هایی برای نمایش اطلاعات licensing، فعال سازی ویندوز و ورود product key را فراهم می کند.

  • Windows Update Settings 

وضعیت به روز رسانی ویندوز را نشان می دهد. گزینه های تغییر Windows Update به صورت اتوماتیک یا دستی را فراهم می کند.