معرفی انواع کابل های تلفن و سانترال

انواع کابل های تلفن و سانترال

کابل های تلفن و سانترال که از آنها در زمان انجام کابل کشی تلفن استفاده میشود و در واقع پیش نیاز راه اندازی و نصب دستگاه های سانترال می باشد را میتوان به دو قسمت کابل های قابل استفاده در داخل ساختمان و کابل های قابل استفاده در خارج از ساختمان میتوان تقسیم کرد.

به کابل هایی که در داخل ساختمان استفاده میشود کابل های داخلی یا InDoor و به کابل هایی که در خارج از ساختمان استفاده میشود کابل های خارجی یا OutDoor هم گفته میشود.

کابل های خارجی یا OutDoor به دو قسمت کابل های زمینی و هوایی تقسیم می شوند که بسته به شرایط محیطی مختلف از آنها استفاده میشود. در زیر به بررسی ویژگی های انواع کابل های داخلی و خارجی تلفن و سانترال پرداخته میشود.

کابل های تلفن و سانترال داخلی

کابل های تلفن و سانترال داخلی کابل هایی هستند که در داخل یک ساختمان و یا یک واحد استفاده می شود و برای ارتباط با خطوط تلفن شهری یا ارتباط با دستگاه سانترال در یک ساختمان استفاده میشود.

کابل های تلفن داخلی

کابل های تلفن و سانترال داخلی معمولا دارای پوسته نازک و خاکستری رنگ هستند. این کابل های دارای قابلیت انعطاف پذیری هستند و در دو نوع فویل دار و بدون فویل یافت ارائه می شوند.

کابل های تلفن و سانترال خارجی

کابل های تلفن خارجی معمولا برای ارتباط مراکز مخابراتی با پست های مخابرات مختلف طراحی شده اند به دو صورت زیرزمینی و هوایی وجود دارند. معمولا رنگ پوسته این کابل های مشکی است و دارای پوسته محکم تری هستند. کابل های هوایی تلفن همه دارای فویل می باشند و در بیشتر آنها بجز سیم تلفن یک سیم فولادی برای نگهداری آنها و جلوگیری از خرابی سیم های تلفن وجود دارد.

کابل های خارجی که در زیر زمین و داخل تونل های زیر زمین استفاده میشوند معمولا دارای ضخامت بیشتری نسبت به کابل های هوایی هستند و ضخامت پوسته ی آنها خیلی بیشتر و محکم تر از سایر کابل ها می باشد. این کابل های معمولا دارای تعداد زوج سیم های بالای 50 زوج و یا 100 زوج می باشند.

در بعضی از کابل های زمینی بین سیم ها برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل آب از یک نوع ژله مخصوص استفاده میشود که در زمان ارتباط آنها با مراکز مخابراتی باید این ماده ژله ای را از روی سیم ها پاک کرد.

عوامل موثر در رسانایی کابل تلفن

کیفیت رسانایی کابل به دو عامل اصلی جنس سیم و سطح مقطع سیم وابسته است. معمولا سیم تلفن در 3 نوع سیم مسی، سیم آلومینیومی با روکش مسی و سیم آلومینیومی وجود دارد، که طبیعتا هر چه درصد مس استفاده شده در سیم های تلفن بیشتر باشد سیم دارای کیفیت بالاتر و سیم های آلومینیومی دارای پایین ترین کیفیت و طبیعتا قیمت کمتر هستند.

عامل موثر دیگر سطح مقطع سیم می باشد که در کیفیت و قیمت آن تاثیر دارد. هر چه سطح مقطع سیم بیشتر باشد یعنی مقدار فلز بیشتری در آن استفاده شده و این باعث افزایش کیفیت و قیمت سیم می شود.

معمولا سیم های تلفن با 3 سطح مقطع مختلف 0.4 ، 0.5 و 0.6 میلیمتر عرضه میشوند که بیشتر در پروژه های کابل کشی شبکه و سانترال از سیم های دارای سطح 0.5 استفاده می شود و سیم های با سطح مقطع 0.6 برای فاصله های طولانی استفاده میشوند.

دقت به این مسائل در زمان نصب و راه اندازی مرکز تلفن های داخلی شرکت ها و اصناف میتواند در بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها تاثیر زیادی داشته باشد.

استاندارد رنگبندی کابل های زوج تلفن

معرفی انواع کابل های تلفن و سانترال

رنگبندی سیم های تلفن در دسته کابل مختلف از یک استاندارد جهانی پیروی می کند. این استاندارد رنگبندی سیم های تلفن به صورت 5 رنگ اصلی و 5 رنگ فرعی می باشد که یک کابل 25 زوجی ایجاد میکند. برای کابل های 50 زوجی و بیشتر هم به همین صورت می باشد، فقط در کابل های 50 و 100 زوجی هر 25 زوج به صورت جداگانه و با یک جدا کننده از 25 زوج دیگر متمایز شده است.

5 رنگ اصلی در کابل های تلفن رنگ های سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش میباشند و رنگ های فرعی هم شامل آبی، نارنجی، سیز، قهوه ای و طوسی می باشند.